Dag 31 – Het noodlot slaat toe

DSC02945.JPG

’s Nachts werd nog eens duidelijk dat we ons op grote hoogte bevonden. De temperatuur was gezakt tot 0°C, onze slaapzakken die een comfort rating van 10°C hebben, waren hier niet tegen opgewassen. Ondanks dat we al onze kleren aan hadden, was het niet uit te houden, we deden geen oog dicht. Om 5u vond Olivier de moed om in de auto even de verwarming te draaien. Elias en Miguel bleven door de vermoeidheid verkleumd liggen. Plots warmden de eerste zonnestralen de tenten op, de verlossing! Wanneer we uit de tent komen is het zelfs ondragelijk warm met al onze kleren aan. Even de Panda opruimen en we zijn weer weg.

DSC02964.JPG

In het nabijgelegen dorp hergroeperen we met ons bevriend Nederlands team en maken we het plan om het vandaag wat rustiger aan te doen zodat we kunnen zwemmen in het Qarokul meer. De sfeer is goed, we bereiken een hoogte van 4618 meter, het hoogste punt dat we deze rally zullen bereiken.

DSC03002.JPG

Ons goede plan werd helaas gedwarsboomd door de hoogte waar we wederom geen rekening mee hielden. Eens aangekomen aan het meer stond er een ijskoude wind. Enkel Elias pakte het op zijn eer om het meer te bedwingen. Om op te warmen speelden we een potje petanque tussen de twee teams. Het was nog vroeg in de namiddag en de grens van Kirgizië leek nog haalbaar. We besloten om toch wat tijd in te halen door de grens al over te gaan.

DJI_0167.JPG

De grenspost bestond uit een hut, ingedeeld in twee kamers. In de ene kamer stonden wij met de grenswachter die aan zijn bureau zat, in het midden van de kamer stond een kolenkachel. Door een kier zagen we in de andere kamer 3 bedden zij aan zij waarin op dat ogenblik de twee overige grenswachters lagen te slapen. Plots zagen we door het raampje onze Panda in een sneeuwbui verdwijnen.

DSC03073.JPG

En toen sloeg het noodlot toe voor Team Navigator… Aan de grenspost merkt Wessel opeens een plasje olie op onder onze auto. Door op een bergje te parkeren konden we maar net onder de auto kruipen om de schade op te meten. Het verdikt was hard, de Pamir Highway had haar tol geëist. Uit de versnellingsbak druipt olie, vanwaar deze komt kunnen we nog niet zien. Het is pas in niemandsland dat we kunnen vaststellen hoe een steen in de laatste kilometers een scheur in de versnellingsbak getrokken heeft.

DSC03079.JPG

De koude wind snijdt in het gezicht, de sneeuw bedekt de auto. We proberen met een prop van wc-papier en duc-tape het lek dicht te stoppen maar dat blijkt vergeefse moeite, na 2 kilometer is de reparatie al verleden tijd. Aan de grens van Kirgizië mogen we gebruikmaken van hun inspectiegang om een tweede reparatie uit te voeren. Opnieuw een prop van wc-papier en duc-tape die we tegen de versnellingsbak persen met zip-ties. Ook deze reparatie houdt niet lang.

DSC03086.JPG

Nog 30 kilometer te gaan tot het volgende dorp en de olie drupt snel. Olivier loodst de panda doorheen de sneeuwbui naar de vallei, de bergaf steeds in neutraal uit schrik dat we de versnellingsbak zouden stuk rijden. De spanning is te snijden, zichtbaarheid is bar slecht, heel het team let mee op de weg. Uiteindelijk komen we in het donker aan in het dorp waar onze Nederlandse vrienden in een guest house op ons wachtten. We koken snel een reuze maaltijd en bekijken hoe we deze pech gaan oplossen. Het team voelt zich verslagen. Wordt vervolgd…

DSC03097.JPG

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s